-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48639 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

وقتي تنوين به واو برسد و يا تنوين به بأ برسد آيا ادغام و قلب صورت ميگيرد؟

اخفأ در لغت به معناي پوشاندن و مخفي كردن است. اخفأ در اصطلاح علم تجويد، اينگونه معنا ميشود: تلفظ حرف به همراه غنّه (غنّه صوتي است كه از خيشوم يا فضاي بيني خارج ميشود) در حالي كه آن حرف نه اظهار شود و نه ادغام; يعني اداي حرف در حالتي بين اظهار و ادغام به طوري كه بدون تشديد باشد.

نون ساكن و تنوين نزد پانزده حرف اخفأ ميشود كه عبارتند از: تأ، ثأ، جيم، دال، ذال، زأ، سين، شين، صاد، ضاد، طأ، ظأ، فأ، قاف و كاف. اين حروف را حروف ما بقي مينامند. زيرا اگر حروف يرملون (ي، ر، م، ل، و، ن) و حروف حلقي (ه، أ، ع، غ، ح، خ) و حرف بأرا از 28 حرف صامت عربي كم كنيم، پانزده حرف مذكور باقي ميمانند.(ر.ك: پژوهشي در علم تجويد، ابوالفضل علاّمي، ص 199ـ201.)

اقلاب: اقلاب در لغت يعني تبديل كردن و در اصطلاح عبارت است از: قلب نون ساكن و تنوين نزد حرف بأ به ميم خالص بدون ادغام.

توجه: از نظر تلفظ، تفاوتي بين ميم ساكن نزد حرف بأ مانند يعتصم بالله و نون ساكني كه به ميم تبديل شده، مانند: ئگن بورك وجود ندارد. ميم ساكن در هر دو حالت بايد اخفا شود.(ر.ك: همان، ص 199.)

اخفأ و اقلاب از احكام نون ساكنه است و براي اجراي صحيح و دقيق اين قواعد، به يادگيري شفاهي از استاد علم تجويد و قاري خبره نياز است و با كمك آنان فراگيري قواعد تجويد سادهتر خواهد شد.

بله، و در مثالهاي مذكور نيز قاعده تجويدي ادغام و قلب نون ساكن در حروف يرملون صورت ميگيرد.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: حلية القرآن (قواعد تجويدي)، سيد محسن موسوي بلده، ج، ص 83ـ88، انتشارات شركت چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي، تهران.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.